Kazimierz Stabrowski w ofercie

Na przełomie wieków

Pomiędzy XIX a XX stuleciem naszej ery na kontynencie europejskim pojawiły się nowe prądy malarstwa. Ich wpływ na sztukę po ponad stu latach można oceniać jako kolosalny.

Jeden z tych prądów było około roku 1900 dominujący. Nazywany na różne sposoby najczęściej znany pod nazwą Secesji. W Niemczech ochrzczony Jugendstill (dosłownie młody, młodzieńczy styl), we Francji Art Noveau, w Polsce po prostu występował jako Młoda Polska

W każdym z krajów przejawiał się trochę inaczej, ale wspólne były w nim inspiracje naturą, melancholią, metafizyką, poszukiwaniem harmonii w giętych, naturalnych liniach inspirowanych florystycznymi kształtami.

Do czołowych pierwszoligowych artystów tego czasu należeli między innymi: Jacek Malczewski, Leon Wyczółkowski, czy Józef Mehoffer.

Do wybitnych, ale trochę mniej znanych artystów sztuki Młodej Polski należy również Kazimierz Stabrowski

Artysta własnego wzoru

Urodzony w koło Nowogródka 1869 roku polski malarz, dyrektor Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie, jego biogram, liczne nagrody oraz osiągnięcia znajdziemy opisane na Wikipedii i w świetnym artykule dostępnym na Niezłej Sztuce

To, co wyróżniało go wśród pozostałych artystów było zainteresowanie okultyzmem, głębokie odniesienia do symbolizmu, zwłaszcza podczas tworzenia portretów i jednoczesne podejście do malowanych obrazów w duchu akademizmu.

Tworzone przez niego obrazy były często pejzażami, tworzonymi w i po okresie podróży, które zajmowały sporą część czasu w życiu artysty.

Za jedną z dominujących mediów w jego dziełach wybrał pastele, sztukę z pogranicza rysunku i malarstwa, co było nie częste.

Znad brzegu morza

Prezentowany obraz to pastel na papierze naklejony na płytę drewnianą. Wymiary z ramą: 73 x 55 cm

Wymiary bez ramy: 48 x 66 cm

Obraz przedstawia brzeg morza z kamienistym brzegiem i nierówną linią brzegową, na drugim planie widać małą zatoczkę schowaną za klifem, na planie dalszym znajduje się górzysty pas zieleni wraz z wystającym daleko w morze półwyspem.

Pejzaże śródziemnomorskie tworzone były przez Kazimierza Stabrowskiego od momentu odbycia jego pierwszej podróży przez Europę na Bliski wschód i do północnej Afryki w roku 1893.

Wracał on w te rejony kilkukrotnie, tworząc pejzaże ze zwiedzanych miejsc.

Obraz z tego samego miejsca, ale w z bliższej perspektywy został sprzedany na aukcji PolSwissArt 14 grudnia 2016 roku. Cztery charakterystyczne kamienie tam widniejące na pierwszym planie z widocznie bliższym zalesionym wzgórzem tu figurują jako element krajobrazu znajdujący się w dalszej zatoczce.

Pastel charakteryzuje subtelne kładzenie koloru, jego przygaszenie. Przedstawienie planów z dużym wyczuciem. Delikatne nakładanie koloru w wielu warstwach, zachodzenie ich na siebie. Nieliczne podbijanie krawędzi dla wyraźniejszego efektu, jak brzegi kamieni i spieniona morska woda przy brzegu.

Sygnatura bez śladów ingerencji, zgodna z podpisem z “Sygnatur Malarzy Polskich” Tomasza Lewickiego

Wariant występujący na obrazie to “K” bez zapętlonego kółeczka, proste “b” i pisane “s”

Dokładnie ten typ sygnatury stanowiący wersję pośrednią między wzorem z 1910 i 1924 roku wymienioną w “Sygnaturach Malarzy Polskich” znajduję się na obrazie “Aleja dębowa w parku przy Villa Borghese w Rzymie” z 1924 będącego własnością Muzeum Narodowego w Warszawie

Obraz w stanie oryginalnym, za szkłem, bez zabiegów konserwatorskich i innych ingerencji. Pastel nie była utrwalana fiksatywą, widoczne brązowe plamki możliwe do usunięcia, po utrwaleniu całości i punktowym usunięciu.

OBRAZ NIEBAWEM TRAFI DO NASZEJ OFERTY

Antykwariat Synopsis monety